Bez znalosti money managementu na Forex nelez

0
91

Money management a jeho aplikace v praxi – obchodování na Forexu patří k nejčastěji nabízenému typu investic. Důvodem není to, že by obchodování na Forexu bylo pro každého, ale protože obchodování na Forexu je lukrativním podnikem z hlediska těch, kdo ho nabízejí. Každý zájemce o Forex by si měl i navzdory lákavým slibům uvědomit, že ani na Forexu neprší peníze z nebe.

Odborníci tvrdí, že čím dříve si nováček na Forexu uvědomí, že není ničím výjimečný, tím kratší dobu mu zabere cesta k úspěchu. Je velice nepravděpodobné, že nově přicházející objeví na Forexu zlatou žílu, na kterou nikdo před ním nekápl. Na Forexu dále platí, že zisk jednoho je ztráta druhého. Vyděláváte-li Vy, ztrácí protistrana. A naopak. Tedy v principu jde vždy o tuhý boj.

Mnozí tvrdí, že při dodržování určitých pravidel se dá na Forexu spolehlivě vydělat. Snadné to ale není. Většina nováčků z Forexu odchází se ztrátou. Důvodů je více. První je jejich nepřipravenost. Necvičená mysl není připravena na efektivní práci s pravděpodobnostmi. Druhý důvod je, že brokeři toto vědí a nezkušený obchodník pro ty nesolidní z nich představuje zlatý důl. Problém přitom nastává ve chvíli, kdy se nesolidní broker nespokojí s poplatky za vyřízené obchody, ale rozhodne se proti svému klientovi obchodovat. Rozhodně to nedělají všichni, ale i s tím je třeba počítat. Jednou z podmínek úspěšného obchodování na Forexu je volba solidního brokera!

Jak začít a co je money management

Každý začátečník – chce-li být na Forexu úspěšný – se musí nejdříve naučit základy. Vůbec prvním krokem je otevření si demo účtu. Dalším je porozumění grafům, naučení se základům fundamentální a technické analýzy, hledaní souvislostí, informací a testování reálných obchodů. Od věci si není psát deník a také začít myslet v číslech.

Další důležitým krokem je osvojení si základů takzvaného money managementu – „řízení rizika“. Money management je přitom nezbytnou součástí znalostí a dovedností každého obchodníka na Forexu. Obecně vzato, riziko musí být vždy nižší, než je potenciál zisku nebo výhody – Risk Reward Ratio. Toto pravidlo se může aplikovat v jakékoliv praxi. Nejen v investičním obchodování, ale i v jakémkoliv běžnějším podnikání.

Money management v případě Forexu znamená například to, že obchodník, který se dostane při otevřené pozici/obchodu do zisku, rozpozná, zda má obchod stále potenciál na původně plánovaný zisk nebo dokonce vyšší. Anebo jestli byl již plánovaný potenciál obchodu vyčerpán. A je tedy třeba inkasovat menší zisk nebo menší ztrátu oproti akceptovatelné ztrátě před vstupem do obchodní pozice. Tam, kde chybí money management to (nezkušený) obchodník nepozná.

Money management dále třeba znamená vědět, kolik peněz použít na jednu pozici/obchod. Zohledňuje celkový stav účtu a na základě správných matematických výpočtů ukáže, kolik z celkového obchodního účtu riskovat v následujícím obchodu. Existuje mnoho metod (více či méně sofistikovaných) pro stanovení velikosti pozice.

Základní chybou většiny začátečníků bývá, že obchodují příliš mnoho „velkých“ pozic ve vztahu k jejich obchodním účtům. Když se pak obchody/pozice pohybují proti nim, ocitnou se ve velké ztrátě, která se jim vymkne z kontroly. Výsledkem bývá panika či šok.

Money management a znalost trhů dává věci rámec

Podle odborníků je chyba si myslet, že zvládnutí jen money managementu je recept na trvalý úspěch. Nutné je rozumět i fungování burz/trhů jako takových. Rozumět je třeba psychologii jejich fungování stejně jako té své. Začátečnickou chybou není jenom nedostatek znalostí, ale i pocit, že na Forexu jde rychle a snadno zbohatnout. Podceňuje se i marketingový tlak k co nejčastějším obchodům ideálně vyřízeným prostřednictvím telefonu. Pravý opak je pravdou. Zkušený obchodník ví, že pokud si nemůže dovolit prodělat, nemůže ani vydělat. Nebo že minimální zůstatky, které stačí sotva na margin, jsou nesmysl a že z mobilního telefonu je nereálné cokoli kvalitně naplánovat.

Začátečníci také často věnují pozornost pouze technické analýze a zcela ignorují fundamentální analýzu. Ta je přitom neméně důležitá, protože obchodníkovi ukazuje souvislosti. A nejen to. Spolu s technickou analýzou dává obchodníkovi informace o tom, jaký zvolit obchodní systém. Což je soubor pravidel, která určují, jaké příležitosti na trhu zobchodovat a kdy. Záleží na každém, kterou cestou se vydá. V základu se ale nabízejí dvě možnosti.

První je diskreční, kdy o vstupu a výstupu do a z obchodu rozhoduje obchodník na základě aktuální situace na trhu. Druhá je mechanická, kdy to samé obchodník určuje na základě výsledků z minulosti. Zkušení obchodníci přitom tvrdí, že mít, nebo nemít obchodní strategii a zejména pak obchodní plán je pro tradera otázkou života a smrti.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here