Půl milionu korun a více za staré kolo? Žádný problém

0
479
Foto: Vintage kola

Favorit F1 nebo Bianchi Centenario 1985? Lidé berou útokem garáže, sklepy, půdy, stodoly a opuštěné sklady. Hledají v nich dávno zapomenutá jízdní kola, která by mohli uvést do provozuschopného stavu a třeba i výhodně zpeněžit. Sběratelská mánie zachvátila po automobilech a motocyklech i bicykly.

Stačí jen letmé nahlédnutí na internetové aukční a inzertní portály a máte jasno. Zájem je o úplně všechna kola od skutečně historických velocipédů z druhé poloviny 19. století až po silniční a horská kola z doby před čtvrtstoletím. Jako houby po dešti vznikly firmy specializující se na obchod a renovaci starých bicyklů a objevila se dokonce i profese brokerů, kteří jsou schopni za patřičný poplatek sehnat prakticky jakýkoliv bicykl, který byl kdy ve světě vyrobený.

Italská klasika

Největší zájem je o historická silniční závodní kola. Tedy bicykly, na nichž závodily poválečné cyklistické legendy na Giro d‘Italia nebo Tour de France – Fausto Coppi, Jacques Anquetil, Eddy Mercx nebo Bernard Hinault. Až na výjimky jde vždy o jízdní kola z dílen italských rámařů. Ceny těchto kol se v posledním desetiletí vyšplhaly až pětinásobně a v mnoha případech mohou dosáhnout až 20 tisíc eur.

Hned na úvod je třeba říci, že když čas od času někdo na eBay umístí takový stroj (obvykle za astronomickou vyvolávací sumu) s poznámkou, že na něm ten a ten závodník v roce XY vyhrál nějaký slavný závod, rozhodně tomu nevěřte. Ušetříte si zklamání i peníze. Především, původ žádného takového kola nelze ničím hodnověrně doložit. Možná jen originální kupní smlouvou, na níž by musel jako prodávající být skutečně uveden slavný závodník. Ale ani potom nemáte jistotu, že se skutečně jedná o kolo, na němž zmíněný šampión skutečně jezdil. Už před šedesáti lety bývalo běžné, že výrobci závodních kol dávali svým jezdcům k dispozici více strojů, než kolik jich mohli vůbec použít. Byla to součást sponzorských smluv a předpokládalo se, že závodník si prodejem takových kol vylepšuje svůj rozpočet. Kromě toho také výrobci každý rok přicházeli s limitovanými sériemi závodních kol, které byly po úspěšnému stájovému jezdci pojmenovány. Ostatně tato praxe přetrvává dodnes.

Absolutním marketingovým trikem pak bylo vytvoření značky nesoucí závodníkovo jméno. Legendární Fausto Coppi tak například „prodal“ svoje jméno výrobci závodních rámů Fiurelli di Novi Ligure. O třicet let později jej následovali další dva slavní cyklisté – jeho krajan Francesco Moser a Belgičan Eddy Mercx. Oba založili vlastní společnosti specializované výhradně na malosériovou výrobu špičkových závodních rámů a z prodeje kol žijí velice dobře dodnes.

Když Favorit, tak originální F1

V České republice mají z pochopitelných historických důvodů mnoho příznivců původní kola Favorit vyráběná v Rokycanech mezi lety 1951 až 2001. Češi k nim mají dodnes sentimentální vztah, nicméně investovat do starých sériově vyráběných favoritů se proto dnes nijak zvlášť nevyplatí.

Jedinou výjimku tvoří speciálně malosériově vyráběná kola řady Favorit F1 určená původně výhradně pro závodníky. Tato kola se v běžné distribuci objevovala výjimečně, dodávala se především na speciální poukazy členům tělovýchovných jednot. Ročně se jich vyrobilo maximálně 500 kusů.

Není divu, že je dnes o tyto bicykly mezi sběrateli velký zájem, ale i tady je třeba mít se na pozoru. Inzertní rubriky se doslova hemží „originálními“ Favority F1, u nichž každý znalec hned na první pohled odhalí, že to žádné ef jedničky nejsou. Pokud ovšem jsou, jejich cena může být až 50 000 Kč.

Za kolik?

Běžné italské závodní silničky ze 60. až 80. let lze dnes pořídit ve velice slušném stavu i s originálními komponenty v cenovém rozmezí od tří do pěti tisíc eur a jejich ceny neustále stoupají. Jedním z největších specialistů na tyto bicykly je obchod Steel Vintage Bikes sídlící v kamenném obchodě spojeném s kavárnou na Wilhelmstrasse 91, v centru Berlína. Kromě toho provozuje vlastní e-shop steel-vintage.com.

Desítka závodních kol poválečné éry, do nichž se vyplatí investovat

  1. Bianchi Centenario 1985
  2. Colnago Arabesque
  3. Wilier Triestina Ramata
  4. Bianchi Tour de France 1953
  5. Colnago Oval Cx
  6. Casati Gold Line
  7. Rigi Bici Corta
  8. Frejus 1949
  9. De Rosa Professional SLX
  10. Legnano Roma

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here