Čeští a slovenští dolaroví milionáři objevují kouzlo sběratelství

0
162

Někdo investuje do rozvíjejících se firem, jiný sbírá poštovní známky nebo automobilové veterány. Někdo sbírá poštovní známky i automobilové veterány i investuje do rozvíjejících se firem. Podle aktuálního průzkumu J&T Banky českoslovenští dolaroví milionáři dávají stále více peněz i do sběratelských aktiv.

Sběratelství má dlouhou tradici a říká se, že sběratelé jsou šťastní lidé. Tomu nasvědčuje i skutečnost, že polovinu slovenských a přes polovinu českých dolarových milionářů zlákaly investice do sběratelských aktiv. „V České republice představují sběratelská aktiva vůbec největšího skokana v očekávání zajímavého zhodnocení, když se meziročně zdvojnásobila a dosáhla úrovně 20 %,“ uvádí průzkum, který sběratelská aktiva definuje jako emoční investice.

Emoční investice

Prim mezi emočními investicemi hrají v obou zemích umění a starožitnosti, do nichž investuje 51 % českých a 35 % slovenských bohatých, kteří deklarují ve svém portfoliu sběratelská aktiva. Při pohledu na hlavní motivy investic do sběratelských aktiv stojí v čele bez rozdílu druhu investice osobní potěšení. Právě to jako hlavní motor zájmu o sběratelská aktiva uvádí 78 % českých milionářů. Osobní rozvoj, rozšíření obzoru a profesní zájem plní ze sběratelských aktiv nejvíce klenoty (37 %) či umění a starožitnosti (33 %). Méně to platí pro ušlechtilé kovy a nerosty. K těm dolarové milionáře spíše vede diverzifikace investičního portfolia (55 %) a bezpečí pro vydělané peníze (45 %). Prestiž spojenou s vlastnictvím dané věci jednoznačně dolaroví milionáři nejvíce vidí u hodinek (24 %).

Známky a mince

„Oproti Evropě Slováci a Češi mnohem více investují do známek, mincí a sbírek. Ne nadarmo se o nás ve světě hovoří jako o národech filatelistů. Vždyť i slavný modrý a červený Mauricius má tuzemské majitele,“ říká mluvčí J&T Banky Monika Veselá.

Podle ní pro známky a mince hraje také fakt, že jsou snadno skladovatelné a přenositelné. Více v článku – Investice do poštovních známek je diskrétní obor. Vzrůstající oblibě hraje do karet stále vyšší počet tuzemských aukcí právě se známkami či mincemi. Tato vlna je způsobena generační obměnou.

„Letití sběratelé opouští tento svět a dědicové nejsou stejně zapálení pro jejich vášeň, mnoho sbírek se tak nyní prodává, což dolarovým milionářům nahrává. Vědí, že nyní je doba nakupování, a věří, že tak nejen diverzifikují své portfolio, ale bezpečně uloží své finance,“ doplňuje Monika Veselá.

O vzrůstající oblibě historických mincí a jejich investičnímu potenciálu svědčí také nově zakládané fondy numismatiky.

Oblíbené je i víno

Velký rozdíl mezi Čechy a Slováky tvoří pohled na víno jako na investici. Tento rozdíl se dá vysvětlit tím, že zatímco v České republice je dlouholetá vinařská tradice, která byla navíc před několika lety umocněna trendem růstu zájmu o víno jako protikladu k obyčejné pivní kultuře, je Slovensko více spjato s destiláty. V České republice lze víno a vinařství označit za jakýsi statusový symbol. To, že vinařství je pro mnoho Čechů spojeno s investováním, dokazují vznikající vinařské fondy. U vína pak vyhrává přidružení do společenství lidí, kteří mají o tuto věc zájem (18 %).

Sběratelství dává osobní potěšení

V důvodech investic do sběratelských aktiv se čeští a slovenští dolaroví milionáři neliší od těch světových. I u nich převažuje osobní potěšení – podle průzkumu Knight Frank ho vybralo jako první 8 z 10 bohatých, následovaný potenciálem zhodnocení a prestiží, které dle The Wealth Report Attitudes Survey shodně uvedlo 7 z 10 bohatých.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here