Nákup auta na úvěr je často velice tristní zážitek. V prodejně vozů lidé často podléhnou pocitu, že daný vůz musí koupit, ať to stojí, co to stojí. A v prodejně vozů jim také vyjdou vstříc. Teprve po čase lidé zjistí, že na úvěru přeplatí se všemi službami a poplatky klidně i polovinu vypůjčené částky a mnohdy i více.

Nákup auta na úvěr v ČR často provází žalostná praxe. Vynikají v ní zejména velcí prodejci ojetých vozů. Ty na jedné straně tlačí nakupující do nevýhodných úvěrů a služeb. Na straně druhé nutí prodávající do co nejnižších cen, aby udržely své marže, které jsou běžně i 50 %. Mnohdy i využívají agresivních postupů, jak klienta přimět podepsat nevýhodnou smlouvu.

Zajímavé jsou i zkušenosti prodejců vozů z Německa do ČR. Podle nich platí, že čím nižší je cena dovezeného vozu (jeho kvalita), tím větší je o něj zájem ze strany velkých domácích prodejců. Jedině tak mohou zůstat na svých maržích. Řetězec omylů pokračuje i při registraci vozu a jeho uvedení do provozu. To je běžně spojeno s úplatky jak kvůli splnění realitě neodpovídajícím technickým normám, tak dlouhým čekacím lhůtám.

Dvojí ceny jako norma

Další lahůdkou jsou ceny vozů, jež jsou na tuzemském trhu dvojí. Jako první bývá inzerována nižší cena na úvěr, jako druhá pak vyšší cena při platbě v hotovosti. Rozdíl bývá cca 30 000 korun u aut s prodejní cenou kolem 150 000 korun. V tomto ohledu přestává platit argument, že prodejce by měl poskytnout slevu vždy, když přijde zákazník, co platí hned a v hotovosti. Naopak – „slevu“ dostane ten, kdo kupuje na úvěr. Alarmující jsou pak i predátorské praktiky v podobě někonečného čekání na smlouvy.

Radek v prodejně aut po několikahodinovém čekání na dalšího z manažerů podepsal smlouvu na úvěr s úrokovou sazbou 40,83 % p.a. a celkovými ročními náklady (včetně povinného ručení) ve výši 49,3 %. Teprve posléze pochopil, že za takto drahý úvěr mohl mít tři ve stejné výši. Jeho dalším krokem bylo refinancování úvěru za běžných podmínek na trhu (cca 5 až 10 %).

Nákup auta na úvěr za predátorského úvěrování

Dlouhé čekání na vyřízení nákupu vozidla na úvěr je v ČR velice běžné. Prodejci se vymlouvají na to, že nestíhají, ale skutečnost, že nakupující musí v prodejně prosedět 2, 3, 4 hodiny, než se obchod vyřídí, je neomluvitelná. Především je zátěží. Stejně tak si nevšiml Radek, že celkový přeplatek za úvěr ve výši 159 000 Kč činí 78 000 Kč.

„Uzavírání smlouvy bylo natolik únavné a trvalo tolik hodin, že jsem přestal vnímat to, co podepisuji. Soustředil jsem se jen na výši splátek a na dokončení nákupu. Řeknu vám to takhle. Nákup auta na úvěr už nikdy. Nebo alespoň ne tak, jak jsem si ho zažil já,“ vzpomíná Radek.

Refinancování jako řešení

Radek udělal to, co udělá většina lidí, která se nechá takto nachytat při nákupu auta na úvěr. Srovnal si úvěrovou nabídku na trhu, našel si výhodnější úvěr. Pak si začal vyřizovat refinancování úvěrů. To se mu nakonec povedlo. Ale už musel zaplatit sankce ze předčasné vypovězení původního nevýhodného úvěru a ukončení smlouvy. I tak se mu to ale vyplatilo. Tímto krokem ušetřil na nákladech za úvěr 48 000 Kč.

 

Jak postupovat při nákupu auta na úvěr

  1. Nespěchejte! Slib, že nový vůz budete mít ještě dnes, je lákavý. Ale může to stát desítky tisíc navíc.
  2. Nepodlehněte emocím, únavě a psychickému nátlaku!
  3. Vezměte si nabízené úvěrové smlouvy domů. Ukažte je někomu, kdo vám řekne, zda jsou podmínky rozumné, anebo nejsou a prodejce vás má jen za další dojnou krávu.
  4. Auto kupujte/prodávejte se zkušeným člověkem. A také ať je na vaší straně, a řekne vám, zda cena a stav auta je odpovídající. Může to být váš známý nebo na to specializovaná firma či živnostník.
  5. Než se vůbec rozhodnete koupit auto, zamyslete se, zda ho vůbec potřebujete a spočítejte si náklady, které se pojí s provozem auta. Je docela možné, že objevíte důležitější prioritu, než je nákup auta.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here