Problémy s dostupností stomatologické péče aktuálně řeší tisíce domácností v ČR. Zátěž sehnat zubaře, který by bral nové pojištěnce, je zejména v regionech. To připouštějí už i zdravotní pojišťovny.

Redakce oslovila všechny zdravotní pojišťovny s otázkou, zda a jak pomáhají svým klientům při hledání nového zubaře.

Situace lidí v ČR, kteří hledají zubaře, ale zubaři je odmítají ošetřit s tím, že z kapacitních důvodů nepřibírají nové pojištěnce, se stává kritickou. A eskalovat bude i v následujících měsících a letech, jak budou další a další stomatologové opouštět své praxe, protože půjdou do penze [viz. graf ČSK/2018].

To se netýká jen zubařů, ale třeba i praktických lékařů. Zejména pak praktických dětských lékařů, pediatrů. Není výjimkou narazit na přesluhující lékaře, protože není, kdo by nastoupil na jejich místa, jež jsou ovšem potřebná z hlediska poskytování zdravotní péče.

Ne, že by noví zubaři neopouštěli školy, ale buď si otevírají ordinace v těch největších českých městech, anebo si je [ideálně v Praze] otevřou s upozorněním, že nespolupracují se zdravotními pojišťovnami. Anebo to udělají tak, jak v rozhovoru pro Zdravezpravy.cz uvedl prezident České stomatologické komory Roman Šmucler: „Dnes mladý lékař dostane smlouvu a nic mu nebrání po stovce vybraných pacientů prohlásit kapacitu za plnou a přibírat už jen samoplátce. Na druhém konci okresu pak zanikne praxe s 2 500 pacienty, takže bez péče je náhle 2 400 lidí.“ 

Jenomže, co mají dělat ti lidé, kteří zdravotní pojištění odvádějí, ale nemohou aktuálně zubaře sehnat, protože 99 % zubařů nepřibírá nové pojištěnce?
  • Nemít zubaře, nechodit k zubaři, rezignovat na stomatologickou zdravotní péči. A dál své zdravotní pojišťovně z platu povinně odvádět zdravotní pojištění.
  • Platit si zdravotní pojištění a objednat se k zubařovi, který nespolupracuje se zdravotní pojišťovnou. Což znamená si plně hradit jeho péči.
  • Dále hledat zubaře, který spolupracuje se zdravotní pojišťovnou a přijme je do péče. A spíše počítat s tím, že bude zubař desítky kilometrů daleko. Třeba kvůli tomu, že ten blízko nepřibírá nové pojištěnce. A samozřejmě vždy počítat s finanční spoluúčastí za provedené výkony navzdory odvodům na zdravotní pojištění.

Přístupy zdravotních pojišťoven ke klientovi se liší. Některé pojišťovny svým klientům účinně pomohou, jiné jim situaci naopak ještě ztíží. Tak jako tak, odpovědi všech zdravotních pojišťoven na čtyři anketní otázky, které jim Zdravepravy.cz položily, jsou vrženy. A mohou čtenářům nejenom pomoci najít zubaře, ale mohou jim i posloužit jako vodítko, kterou zdravotní pojišťovnu zvolit, i které se raději vyhnout.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here