Automobilový průmysl čekají již v příštím roce nová evropská nařízení o regulaci emisních limitů CO2. Ta nedávají automobilkám příliš na vybranou. Pokud nesplní dané normy, Evropská komise [EK] jim vystaví tučné pokuty. Ty se budou pohybovat v řádech stovek milionů korun a výše.

Podle odborníků jsou limity dané EK mimo realitu a většina nových vozů je bude v reálném provozu překračovat. Vyhnout se pokutě automobilky mohou tak, že úměrně s počtem prodaných benzínových nebo dieselových vozů prodají poměrně určený počet elektromobilů či vozů s hybridním pohonem. Tím zprůměrují emisní znečištění na všechny vyrobené vozy a splní emisní normu.

„Výrobci i dodavatelé se na nové trendy intenzivně připravují. Klíčem k úspěchu je ale především budoucí zájem zákazníků o elektromobily a vozy s hybridním pohonem,“ komentuje nařízení prezident Sdružení automobilového průmyslu [AutoSAP] Bohdan Wojnar.

[K tématu se pro Financnimys.cz vyjádřil i ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Více: Za automobilový průmysl buďme rádi, protože nás živí]

Jaká je realita

Současné trendy a nařízení ze strany EK staví automobilky do nezáviděníhodné situace. Emisní normy jsou v reálném provozu obtížně splnitelné a u zákazníků převažuje poptávka po vozech SUV s klasickými pohony. Související problém je v de facto neexistující infrastruktuře pro dobíjení elektromobilů.

„Rozšíření elektromobility v ČR dále neprospívá liknavý postoj státu k podpoře jejího rozvoje,“ říká Bohdan Wojnar, který přístup odpovědných ministerstev [ministerstvo dopravy, průmyslu a obchodu a ministerstvo financí] nehodnotí pozitivně.

Jako konkrétní příklad uvádí překážky pro firmy při pořizování elektromobilů.

„Jde třeba o nemožnosti vyúčtovat domácí dobíjení firemního vozidla. Dála i o zvýšené odvody pro zaměstnance, kteří vozidlo používají i pro soukromé cesty,“ upřesňuje.

250 milionů korun za gram

Vysoké pokuty za nesplnění emisních limitů pro automobilky začnou platit od příštího roku. Stačí, aby nově vyrobené vozidlo překračovalo v reálném provozu o jeden gram CO2 emisní limit a výrobce bude muset zaplatit necelých sto euro pokuty. Při výrobě sta tisíc vozidel to znamená více než 250 milionů korun.

„Pokud budeme platit pokuty za přísné emisní limity, které nebudeme moci objektivně snížit počtem prodaných elektromobilů, a pokuty poputují do unijního rozpočtu, celkem logicky tím oslabíme příjmy České republiky,“ vysvětluje Bohdan Wojnar.

Tuzemský automobilový průmysl loni odvedl znovu rekordní částku na daních v celkové odhadované výši 69 miliard korun [62 miliard členové sdružení AutoSAP].

Peníze směřovaly:
  • 23 mld. Kč – daň z příjmů právnických osob 23 mld. Kč
  • 22 mld Kč – sociální a zdravotní pojištění odvedené firmami
  • 10 mld. Kč – daň z příjmu fyzických osob
  • 7 mld. Kč – sociální a zdravotní pojištění odvedené zaměstnanci

Elektromobilita jako jedna z budoucností

Samotný automobilový průmysl je dle slov svých zástupců na nástup elektromobility připraven. Zákazníci to poznají již v příštím roce v rozšířených nabídkách automobilek. Ale i tak půjde o pozvolný proces.

[Zajímavé možnosti přitom nenabízí jenom elektromobily, ale i jiné alternativní pohony, včetně modernizace klasických motorů. Více: Ani aféra Dieselgate neřeší znečištěné ovzduší]

Například v Německu, kde je registrováno cca 87 milionů aut, z nich elektromobily nebo hybridy tvoří pouhá dvě procenta. Přesto ale odhady hovoří o tom, že už v roce 2030 bude v Evropě 33 % elektromobilů a 20 % vozů s hybridním pohonem.

„Včera jsem se vrátil z Číny. Tamější trh se nevyvíjí dobře, ale na druhé straně je zase v těchto velkých regionech velice dobře vidět, jak intenzivně se o to investuje do elektromobility. Tady by Evropa měla reagovat, aby se udržela konkurenceschopná,“ říká Bohdan Wojnar.

Dodal, že z hlediska ekonomických podmínek aktuálně neprospívá Čína a země EU. Naproti tomu oživení je znatelné v Rusku a v USA. Přesto ovšem světová automobilová výroba loni poklesla o 1,1 %. Stále přitom platí, že absolutně nejvíce aut vyrobí Asijsko-pacifický region. Celkem 52,2 milionů vozů z celkových 95,7 mil. kusů.

Český automobilový průmysl

V ČR se loni vyrobilo téměř 1,45 milionu osobních vozů. Automobilový průmysl tak tvoří desetinu HDP ČR, čtvrtinu průmyslové výroby a přímo zaměstnává téměř 170 tisíc zaměstnanců, nepřímo 500 tisíc lidí. Většina tuzemské produkce je vyvezena na zahraniční trhy. Dominantním exportním partnerem je s větším než třetinovým podílem Německo.

Export do zahraničí:
  • 31,3 % Německo
  • 7,0 % Francie
  • 6,6 % Velká Británie
  • 6,4 % Španělsko
  • 5,9 % Slovensko
  • 4,9 % Polsko
  • 3,8 % Itálie
  • 3,0 % Rakousko
  • 2,8 % Belgie
  • 1,7 % Turecko
  • 26, 6 % ostatní země

I nadále je velký zájem o [české] autobusy [Iveco] vyráběné výhradně na zakázku. Loňský nárůst ve výši 5,6 % znamená celkem 4 890 vyrobených kusů. Loni také výrazně také vzrostla výroba motocyklů o 12,2 % na 1 493 kusů. Přívěsů a návěsů bylo vyrobeno téměř stejný počet jako v roce 2017, tedy 25 298 [+ 0,4 %].

V porovnání s ostatními zeměmi zůstává Česko významným světovým producentem vozidel. V přepočtu na jednoho obyvatele jsme jedničkou ve výrobě autobusů a dvojkou v produkci osobních vozů.

automobilový průmysl

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here